Läs all info!!!! Där finns angivet vad ni kan förvänta er för utrustning och service, men också vad som inte är tillåtet att göra i lokalen. Informationen gäller tills vidare, men kan komma att ändras om vi så ser nödvändigt.
Anslag finns uppsatt i köket som riktar sig till de som hjälper till att dekorera inför festen. Där finns kortfattat vilka regler som gäller. Hyresgästen ansvarar för att dessa blir kända för hjälpare.
Lokalen är isolerad och uppvärmning finns. Vi kan därför hyra ut året runt.
Vi hyr i normalfallet bara ut lokalen. Mat och dryck får ordnas av hyresgästen själv.
För att bekräfta bokningen ska en Skriftlig överenskommelse undertecknas av båda parter. Ifylld och undertecknad Överenskommelse skickas till oss. Vi skriver under, skannar och skickar tillbaka den.
Här finns en länk till
Betalning
ska i normalfallet ske i förskott. Det kan ske antingen kontant då lokalen tillträds eller genom insättning på vårt bankgiro. Betalar ni till bankgirot vill vi ha pengarna senast dagen innan tillträde. Vi lämnar inte ut nycklarna om hyran inte är betald.
Vid företagsfester och liknande skickas faktura efter festen.
Maxgräns för antalet gäster
Av flera skäl har vi satt max antalet gäster i lokalen till 100 personer. Barn räknas in i antalet (ej barn som använder barnstol). Om det är fler gäster tar vi ut en avgift på 500 kr/person. Vi har tvingats införa den avgiften, då maxantalet tidigare inte respekterades.
Preliminär bokning
Lokalen kan bokas preliminärt i 2 veckor. Därefter måste besked lämnas om man önskar hyra lokalen alt. ha den preliminärt bokad ytterligare 2 veckor. I annat fall stryks bokningen.
Om någon annan under dessa 2 veckor vill hyra lokalen, måste man bestämma sig omgående.
Tider 09.00-13.00
Hyresgästen har tillträde till lokalen kl. 09.00 festdagen och skall lämna den senast kl. 13.00 dagen efter. För närvarande har vi inte någon tidsbegränsning för hur sent på natten festen får hålla på.
Bröllopsfester
Vid bröllop har man tillgång till lokalen från torsdag 12.00 och fram t.o.m. hela söndagen. Man har då hela dagen på sig att avveckla festen. Lokalen kan också användas för återsamling av gästerna för presentöppning, brunch eller bara samvaro. Vi har då gjort en grovstädning efter festen dagen innan. Om inte annat överenskommes får ni sköta servering och service själva den dagen. Vi tar då hand om disken efteråt.
Antal gäster
På senare tid har man börjat bjuda folk både till middagen och andra som ska komma efter middagen. Som antalet gäster räknas naturligtvis också dessa in i det antal man får betala för.
På baksidan av Logen finns en stor uteplats som kan användas när vädret tillåter. Där finns sittplatser och ståbord som lämpar sig för mingel före festen. Används ofta uteplatsen vid bröllopsmottagningar. Vi har också haft många vigslar där.
Kök
Minst två personer i köket måste engageras genom oss. Kostnaden ingår inte i hyran. Övrig hjälp kan hyresgästen själv ordna, men om så önskas och om vi får veta det i god tid, brukar vi också kunna ombesörja det. Under sommarsäsongen kan vi dock inte lova att kunna ordna det, om det handlar om många. Vissa cateringfirmor önskar använda egen personal. Detta accepteras, men två i köket måste alltså ändå vara engagerade av oss. Ett återkommande problem då personal från en cateringfirma används, är att denna lämnar Logen mitt under festen då maten är avklarad och struntar i återstående jobb. Om personal från cateringfirma används, måste denna stanna kvar så länge det finns arbete kvar i köket. Hyresgästen måste i sin kontakt med cateringfirman försäkra sig om att så blir fallet.
Vårt krav är att de i köket stannar tills disken är klar och om hyresgästen inte behöver dem längre. T ex för att ordna nattamat. Vi brukar rekommendera plastglas senare på kvällen så att de i köket ev kan lämna tidigare. Det får inte vara en massa disk kvar till dagen efter.
Nedanstående är en ungefärlig uppskattning av hur många som behöver vara i köket. Speciella omständigheter kan göra att antalet kan bli fler eller färre. Vid bröllopsfester t. ex. finns det ofta mer att göra än vid andra fester.
Upp till 60 gäster: 2 i köket
61-80 gäster: 3 i köket
81-100 gäster: 4 i köket.
Servering vid borden innebär också att det krävs fler.
Vi har dåliga erfarenheter av att hyresgästen själv ordnar några ungdomar som ska vara i köket. Vanligt är att de hellre vill delta i festen då dansen börjar än att vara i köket.
"Hemlagad mat" innebär betydligt mer arbete och kräver fler i köket. Räkna med 1-2 personer till om mat ska värmas och förberedas på olika sätt.
Vi förbehåller oss rätten att avgöra hur många som måste vara i köket för att festen ska få hållas. Vi hyr inte ut, om vi inte litar på att det kommer att skötas tillfredsställande.
Köket är inte något restaurangkök. Det är därför inte tillåtet eller ens möjligt att laga maten till en fest där. Det finns bara en vanlig köksspis. Det finns inga ugnar för uppvärmning eller varmhållning av medhavd mat. Enklare tillredning av sallader etc. är möjligt.
Borden i köket används som avställningsyta under festen och ska vara kvar där för att köket ska fungera som det ska.
Diskmaskinen får bara användas festdagen och av person som vet hur den fungerar.
EXTRAUTRUSTNING
En anläggning som är mer än tillräcklig för att fylla lokalen med ljud. Den består av:
- DYNACORD S900, 2X450 W
- BEHRINGER PRO MIXER
- Högtalare, JBL
- 2 st ljusanläggningar ("discoljus")
- CD- och Mp3-spelare Numark NDX 500
Till ljudanläggningen går att koppla in dator, mobiltelefon etc. Vanligast idag är att koppla upp sig på nätet och använda Spotify.
Vi har de sladdar som behövs.
Ljudanläggning utomhus
Till anläggningen går att ansluta mikrofon, instrument, mediaspelare mm. Det går också att strömma och kontrollera ljud trådlöst via Bluetooth.
Projektor
Kan kopplas till dator, DVD-spelare etc. Vi har de sladdar som behövs.
På andra våningen i lokalen finns ett projektorbord som kan användas.
Grill
En större kolkrill.
Dukar
Vi kan förmedla hyra av linnedukar och servetter. Dukarna kostar 120 kr/st och servetterna 15 kr/st. Antal dukar och servetter måste anges. Föstörda dukar ersätts till det pris uthyrningsfirman kräver av oss.
Andra alternativ är pappersdukar eller billiga lakan från IKEA.
Stolsöverdrag
Konferenshjälp
I normalfallet är det hyresgästen själv som dukar innan festen, ordnar mat etc. Om lokalen hyrs för annan sammankomst dagtid, t. ex. konferens, produktdemonstration eller liknande, kan vi ordna hjälp som håller i praktiska förberedelser i lokalen samt sköter kök (förtäring, kaffe, disk etc.) under dagen.
Dekorering
Hyresgästen kan, om så önskas, ytterligare dekorera lokalen med ballonger, girlanger osv. Dessa dekorationer måste sedan avlägsnas av hyresgästen efter festen. Bordsdekorationer behöver inte plockas bort.
Städning
Övrig städning av lokalen utförs av oss och ingår i priset. Undantaget är, förutom att ta plocka ner dekorationer, att hyresgästen själv får torka upp ev. spyor. För övrigt vill vi att ni bara tar med era grejor från lokalen och överlämnar allt annat till oss. Plocka inte av borden! Vi önskar göra det själva för att kunna göra en sortering.
Ungdomsfester
Vi hyr inte ut till ungdomsfester av olika slag, födelsedagsfester med ungdomar (18/20/25/30 år etc.) eller olika typer av studentfester. Inte heller om festen är en s.k. "familjefest" för en student.
Handikappade
Lokalen är handikappanpassad. Lösa ramper finns att lägga ut vid behov. Säg till om detta före festen. Handikapptoalett finns.
UTRUSTNING
Mattallrikar
Soppskålar
Assietter (ca 200 st)
Kaffegods
Vattenglas
Vitvinsglas
Rödvinsglas
Ölglas
Champagneglas
Drinkglas
Likörglas
Snapsglas
Konjakskupor (ca 50)
Whiskeyglas
Dubbla matbestick
Matskedar
Dessertskedar
Dessertgafflar
Teskedar
Vinkaraffer, vattenkaraffer (ca 30 st, 1 liter)
Brickor
Termosar
Grytor, stekpanna
Skålar av varierande storlek
Elvisp
Mikrovågsugn
Perkolator. Till den behövs "Presskaffe", gärna ZOÈGA. Finns i vanliga matvaruaffärer. 1 pkt räcker till 50 koppar à 1,5 dl. Köp alltså inte vanligt kaffe!
Köks- och toaletthanddukar, hushålls- och toalettpapper, sopsäckar ingår.
Porslinet finns i skåpen i köket, men också i förrådet i entrén. I ett uthus på motsatt sida av gården finns ytterligare utrustning.
Kyl
Förutom den kyl som finns i köket, finns ytterligare 3 kylar och en frys i ett annat utrymme.
Vaser
Blandade vaser av olika storlekar.
Värmeljushållare
Flera olika sorters värmeljushållare.
som kan användas till att kyla drycker i. (Ta med is!)
Varje skiva är 27,5 cm i diameter och avståndet mellan våningarna 10 cm. Ställningen är av plast.
med/utan Anslagstavla (60x90 cm) i kork för att sätta upp bordplacering etc. Finns på loftet i lokalen.
Blomsterbågar
2 bågar finns att låna. En stor för att ställa på marken och en mindre för att ha på bordet.
Barnstolar
2 barnstolar för mindre barn och två för 2-3 åringar (IKEA Agam).
En bar som kan användas finns i lokalen.
finns. Säg till i förväg.
18 st. 200 x 80, (för 6 personer). Möjlighet att också sitta på kortändarna.
1 st. 120 x 80, (för 4 personer).
1 st 80 x 80.
1 st 100 x 80.
6 st. hopfällbara, 180 x 75.
Vi har ingen möjlighet att ställa undan våra bord för att istället använda andra t ex runda bord.
Scen
Finns i lokalen. 2.40 m x 5.85 m (14 m2).
Motoriserad filmduk finns över scenen. 150 tum (3,05m x 2,29m), motoriserad. Den får användas utan kostnad. Höjden går att justera så att den passar den bild som visas.
Efter användning måste duken hissas upp i plåtskyddet.
Det har vid ett tillfälle hänt att en orkestermedlem stänkte ner den med vin så att den förstördes. Duken fick ersättas med en ny vilket fick bekostas av hyresgästen. En ny duk kostar 5000 kr och har det blivit märken på den eller på annat sätt förstörts så får den som hyr lokalen ersätta den med en ny. Att ha ett band på scenen med duken nerhissad innebär alltså stora risker. Duken kontrolleras efter varje uthyrning. Likaså projektorn då den hyrs.
Ännu en gång har en filmduk förstörts. Denna gång av en trummis i ett band. Vi lånar ut duken gratis och får när den förstörs alltså ersättas av hyresgästen. Kontrollera att duken är i perfekt skick innan ni använder den. Det går inte att säga efteråt att den inte var det.
Hjärtstartare
finns i anslutning till lokalen. Den är placerad på väggen i hallen i bostadshuset och i händelse av att den skulle behövas är det bara att hämta den. Den är utformad så att också en person utan utbildning ska kunna använda den, men vi hjälper naturligtvis också till. Hjärtstartaren ger instruktioner på engelska.
Bredband
finns på Logen. Trådlöst. Lösenordet till bredbandet finns på den blå hyllan i köket.
Belysning
Vridkontakt till takbelysning i salen finns i entrén. Där finns också kontakter till spot-lampor på bjälkarna och belysning till loftet.
Det finns också en lång ljusslinga i taket. Den tänds på tryckknappen vid slingans början på loftet. I början på slingan finns en kontakt där man reglerar vilken form av ljus man vill ha. Olika blinkande varianter eller fast sken. För att få fast sken behöver man vanligen trycka 7 ggr på knappen.
En ljusslinga finns virad runt varje stolpe utmed väggarna. Slingan går på batteri och tänds på baksidan av stolpen. DE SKALL INTE SLÄCKAS då ni lämnar lokalen. De går lätt sönder! Det har hänt flera gånger.
Tryck- och vridkontakt till scenbelysning finns till höger uppe på scenen.
Strömbrytare till fönsterbelysning finns mellan fönstren. SKALL INTE SLÄCKAS då ni lämnar lokalen.
El
Det finns 2 elskåp i entrén. I det stora finns huvudsäkringarna till hela gården. I det lilla på väggen finns säkringarna till Logen. Dessa är automatsäkringar och vippas uppåt om någon löst ut. Uppe till vänster vid säkringarna finns en jordfelsbrytare för att förhindra olyckor. Skulle den lösa ut bryts all ström. Strömmen återställs genom att strömmen först bryts med vridkontakten och vippkontakten sedan vippas uppåt. Vridkontakten återställs därefter. En ficklampa ligger i båda skåpen.
På båda sidorna av scenen finns uttag med tillräcklig kapacitet för en ljud- eller orkesteranläggning.
Det finns ej 3-fas 380 volt i lokalen. Tala om det för orkester/discjockey eller om ni hyr ljudanläggning.
Det finns inte kapacitet till att koppla in extra apparater i köket. Vid behov av mer el i köket får en förlängningssladd dras från stora salen. Inte heller i stora salen är elen obegränsad. Det går inte att koppla in en massa uppvärmningsapparater. Vid behov av kraftigare säkringar än 10 A får sladd dras från elskåpen i entrén. Det finns ett 16 A uttag i det lilla elskåpet.
Värme
Uppvärmning sker genom direktverkande element på sidorna i lokalen. Vi har också en stor fläkt som vi använder då det är extra kallt ute. Stäng inte av den genom att dra ur kontakten! Den måste kylas innan den stängs av annars bränns elementen. Instruktion om hur den ska stängas av finns på fläkten. Vi har fått 4 fläktar förstörda pga. att detta inte skett och en ny kostar ca 1.500 kr. Förstörd fläkt ersätts av hyresgästen. Vi tar ansvar för att sköta värmen och ser till att det är 20º då festen börjar. Då gästerna har kommit brukar det snabbt bli för varmt. Stäng då av elementen. Det finns en tryckknapp på varje element. Tänk på att ha ytterdörrarna stängda under dukning och förberedelser då det är kallt ute och elementen är på. Om inte, går det inte att få upp värmen i lokalen.
REGLER FÖR LOKALEN
Hyrtiderna måste hållas! Ev undantag måste först överenskommas.
Hyresgästen plockar själv ner alla dekorationer efter festen.
Soporna måste sorteras. - The garbage have to be sorted!
Kasta inte allt i en sopsäck! Om ni ändå gör det, får ni ta med er sopsäcken härifrån!
Don't trow everything in a garbage bag! If you do, you have to bring it with you!
Vi får inte och vill inte kasta blandsopor i soptunnan!
We are not allowed to and don't want to throw mixed waste in the trash can.
Det är äckligt om vi i efterhand ska sortera sopor där mat, flaskor, ölburkar, plastglas och annat ligger blandat i en enda röra.
It is disgusting if we are to sort garbage afterwards where food, bottles, beer cans, plastic glasses and other things are mixed in a mess.
Flaskor ställs på bordet utanför, kartonger läggs där under, aluminiumburkar och plastflaskor läggs i sopsäck, matrester, mat man inte vill ta med hem och annat komposterbart (t ex blad och stjälkar som blir över då man dekorerar lokalen) läggs i en spann och komposteras sedan.
Borden
Dukar (papper eller tyg) måste finnas hela kvällen på alla de bord som används. Detta för att det är mycket svårt att få bort stearin och annat som spillts ut. Plocka inte av borden efter festen. Vi gör det och sorterar.
Golvet
Golvet är ett slipat trägolv som oljats. Det tål normalt slitage, men inte att man drar tunga högtalare, bord eller annan utrustning över det. Borden får absolut inte dras eller skjutas över golvet när man dukar eller då man bryter borden efter maten. De MÅSTE bäras. Inte heller får sladdar eller annat fästs med tape/silvertape, isoleringsband eller liknande. Det går inte att ta bort tapen igen utan att träytan och flisor följer med upp. Om så sker måste golvet slipas om och oljas igen. Detta får bekostas av hyresgästen.
Rökmaskin tillåts under förutsättning att något som isolerar från värmen läggs under maskinen. Vi har flera märken i golvet som bränts in pga. att en rökmaskin ställts direkt på trägolvet.
Glitter
Det har senaste tiden blivit populärt att använda "pulverglitter" som dekoration på borden. Detta får inte användas i lokalen! Det fastnar överallt och är nästan omöjligt att få bort. Om glitter används får ni komma tillbaka dagen efter och dammsuga lokalen och alla stolarna. Det tar många timmar att få bort.
Konfettibomber får inte användas i lokalen eller utomhus. Det är roligt 15 sekunder och tar sedan många timmar att plocka upp. Det är också jättedåligt att sprida en massa blastbitar i naturen. Vi hittar fortfarande flera år gamla plastremsor över hela gården. Om det ändå används, får det plockas upp av den som hyr. Även om det är någon av gästerna överraskat med att använda detta.
Spikar, häftklammer etc.
Det är inte tillåtet att använda spik, häftstift, häftklammer och liknande i väggar, bord, trappa, golv m.m.. Det finns ett par platser i där man kan sätta upp t ex en bordsplacering med häftstift. På väggarna i övrigt får bara vanlig tape användas. Lokalen går i en rustik stil, men det innebär inte att man kan göra som man vill. Detta är ett onormalt slitage och oavsett antal spik, häftstift, klamrar etc. tar vi ut en avgift på 1.000 kr om man bryter mot detta.
Prydnader
på väggarna är just prydnader och ska inte användas till festen. Ljusstakar, kandelabrar etc. som står på hyllorna får inte användas. Överhuvudtaget vill vi inte att ni möblerar om i lokalen (förutom bord och stolar). Möblerna på loftet ska vara kvar där och får inte utan tillåtelse av oss flyttas ned i stora lokalen. Inte heller vill vi att ni plockar ner gardinerna eller saker på väggarna. Lokalen ser ut som den gör och om man inte nöjd med det, så är det bättre att hyra en annan lokal istället.
Ljusmarschaller
Det går bra att ställa marschaller överallt utom på plattan utanför entrén. Detta p.g.a. att de lätt blir utsparkade och stearinet då går ned i stenarna. Det blir väldigt fult och innebär många timmars jobb att få bort. Att trampa i en marschall innebär också en stor risk för att stearinet hamnar på skor och byxor. Ersättning tas ut om en marschall välts ut på stenarna. Marschallhållare finns nedstuckna utanför entrén och på andra platser. En hyresgäst vägrade ersätta detta, vilket gjorde att vi hamnade i ett skiljedomsförfarande.
En Stor Gaständare för att tända marschaller finns att låna.
Kapsylöppnare
finns det gott om. Att öppna flaskorna på bordskanter, fönsterbrädor eller andra bänkar fungerar säkert, men det innebär också att kanterna går sönder eftersom allt är av trä. Vi vill inte ha mer av sådan förstörelse, så använd öppnare tack!
ÖVRIGT
KOM IHÅG TILL FESTEN!
- Kom ihåg att ta med MJÖLK! SOCKER! TEPÅSAR!
- Ta med PRESSKAFFE (PRESSO)! Finns i vanliga livsmedelsbutiker. Vår bryggare fungerar inte med vanligt kaffe. 1 pkt räcker till 50 koppar.
- För långväga gäster kan MOTEL L vara ett alternativ. Vi har ett förmånligt avtal med dem. Se Festhjälp - Boende.
Brandsäkerhet
I lokalen finns ett antal brandsläckare. Vi informerar om var dessa finns och informationen ska sedan föras vidare till gästerna på festen.
Snabb utrymning av lokalen kan ske genom huvudingång och genom bakdörr (markerad med nödutgångsskylt). Högra sidan av dubbeldörren öppnas först.
Utgångarna får ej blockeras med bord, stolar etc.
Iaktta största försiktighet med levande ljus och försäkra er om att dessa är släckta då ni lämnar lokalen.
Barn
är naturligtvis välkomna på festen. Vi ber dock att föräldrar håller ett vakande öga på sina små. Alltför många pangade rutor och annat som förstörts på gården gör att vi måste be om detta.
Parkering
Om så önskas, och i mån av plats, får bilparkering ske på gårdsplanen. Ca 25 bilar får plats. I övrigt på vägen utanför gården.
Utrustning till scenen
Instrument, högtalare etc. måste tas in genom huvudingången. Det går inte att köra ner på baksidan.
Kritik efter festen
- Vanlig kritik efter en fest är att bandet/discjockeyn spelade för högt. Man klagar på att det knappast gått att befinna sig i lokalen, än mindre kunnat föra ngt samtal. Vi har haft fester där 75 % av gästerna står utanför eller i entrén då det inte går att vara i lokalen pga ljudvolymen.
- Vinglasen har inte fyllts på tillräckligt ofta under middagen. Vid de tillfällen då man önskar att personalen ska hälla upp vin till gästerna vid borden händer det relativt ofta att man tycker att det fungerat dåligt. Om man har detta önskemål, måste man ta det i beräkningen då man bestämmer antal personal. I princip behövs det då någon som hela tiden är i lokalen och bara kollar glasen. Att samtidigt ha andra uppgifter i köket innebär att det inte fungerar perfekt. Ett alternativ är att personalen serverar första glaset och att vinflaskor/karaffer därefter ställs ut på borden.
- Det händer tyvärr alltför ofta att man försöker spara in på personal i köket. Detta är utomordentligt dålig politik. Vill man att en fest ska flyta smärtfritt är en förutsättning att det finns tillräckligt med folk som sköter servicen. Vi är också rädda om de som jobbar i köket och vill inte att de ska bli utnyttjade eller jobbet blir dem övermäktigt. Vi har varit med vid några tillfällen då den (de) i köket mått riktigt illa. De är måna om att göra ett bra jobb, men då måste också förutsättningen för det finnas.
Tips
En bra idé kan vara att ta med lite plastburkar eller andra förvaringskärl för att kunna ta med mat hem som blivit över efter festen.
Det är vanligt att man överskattar förbrukningen av is till drinkarna. Ett antal ispåsar brukar vara tillräckligt.
Vi brukar rekommendera att man använder plastglas senare på kvällen, så behöver inte personal stanna kvar för att sköta disken.
Vi vill också ge ett tips som kanske är lite annorlunda. Vi har många disputationsfester. Det kan bli väldigt långa sittningar med många tal. Det drar då ut på tiden och lusten för fortsatt festande efter maten kan vara begränsad. Att då ha lagt ut dyra pengar på liveband eller discjockey kan vara lite av att ha kastat pengarna i sjön. Efter att ha upplevt detta vid flera tillfällen, vill vi uppmana till att åtminstone ha detta i åtanke.
Vi har tyvärr haft några stölder av öl från bordet utanför lokalen. Vid ett tillfälle, då festen var slut och alla gått hem, såg vi en taxichaufför lasta in ölflak i bilen, men hann inte reagera innan han åkte iväg. Lämna därför inte öl eller alkohol utanför efter festen.
Vi har en Facebook-sida. Vi ser gärna att gäster skriver, lägger in bilder, filmer etc. på den.
Vi önskar hålla lokalen rökfri.
Observera att den som undertecknar hyresöverenskommelsen är ansvarig för all skadegörelse eller annan åverkan som sker i eller i anslutning till lokalen. Då ljudanläggning, projektor eller annan utrustning hyrs, är hyresgästen skyldig att ta ansvar för att denna sköts på ett korrekt sätt och att skada inte uppstår. Ev. skada ersätts till fullo av hyresgästen.
Att öppna ölflaskor genom att använda kanterna på inredningen innebär att den går sönder. Det går inte att "laga" ett bord med ett sådant märke utan det måste ersättas. Ett förstört bord får ersättas av hyresgästen med 5.000 kr. Skador på annan inredning får också ersättas.
Lokalen är ett ombyggt uthus. Den har en "rustik" stil. Det innebär inte att man kan vara mindre aktsam. Jag har byggt allt med kärlek och mycket arbete och det finns inget som gör mera ont i mig än då man inte respekterar lokalen och inredningen. Jag brukar säga att "Det hade man inte gjort om det varit på Grand Hotell!" Då gäller det t ex att öppna ölflaskor på bordskanterna.
Det här är våra regler. De kan bitvis upplevas som omfångsrika och petiga, men baseras på 30 års erfarenhet av uthyrningar och sammanställda för allt ska flyta så smärtfritt som möjligt både för hyresgästen och för oss.